دانلود پروژه مرمت ابنیه تاریخیپروژه معماری اسلامی

دانلود پروژه مرمت بازار سنتی تبریز همراه با فایل اتوکدی

دانلود پروژه مرمت ابنیه

دانلود پروژه مرمت بازار تبریز

کد محصول: M6

در این پروژه archnovin.ir به بررسی مرمت بازار سنتی تبریز پرداخته شده است. این پروژه در قالب 114 اسلاید پاورپوینت آماده شده است. همچنین فایل اتوکدی بازار تبریز به همراه آن ارائه شده است. در ادامه می توانید بخشی از این پروژه را مطالعه کنید.

دانلود پروژه مرمت بازار تبریزدانلود پروژه مرمت بازار تبریز

 

 

 

 

 

تاريخچه و مشخصات بازار تبریز:

شهر تبریز از دوران بسیار قدیم در مسیر راه های تجارت قرار داشت و افزون بر آن، صنایع دستی و انواع کالاها برای صدور به سایر شهرها، بخش مهمی از فعالیت های اقتصادی آن را شامل می شد. به همین سبب بازار تبریز از قرن های نخستین اسلام، از شهرتی خاص برخوردار بود و برای پاسخگویی به فعالیت های تجاری، منطقه وسیعی از شهر را در بر می گرفت. تاورینه که در دوره صفویه، در قرن یازدهم هجری به این شهر رفته بود، درباره بازار این چنین اظهار داشته است: «شهر تبریز بواسطه تجارت بزرگ یکی از معروف ترین شهرهای آسیا است. با عثمانی و اعراب و گرجیها و منگرلی ها و ایران و هندوستان و دولت مسکوی و تاتارها دایما تجارت دارد و بازارهای آن که تمام سرپوشیده است همیشه پر است از امتعه نفیسه و برای ارباب صنایع بازارهای علیحده مخصوص دارد.»

بازسازی و مرمت مجموعه بازار تبريز، به احتمال قوی همزمان با بنای باروی شهر به همت نجفقلي خان بيگلربيگی از سال 1194 هجری آغاز شد. بافت اصلی بازار تبريز از دو راسته سر پوشيده شمالی – جنوبی – شرقی و غربی تشكيل شده است.

عرض بازارها بين چهار تا پنج متر و بلندی سقف آنها پنج تا شش متر است كه در مقايسه با سقف بازارهای نقاط گرمسيری ايران كوتاه تر است.

دانلود پروژه مرمت بازار تبریز

راسته هاي اصلی توسط راسته های فرعی به هم متصل شده اند و فضاهای بين آنها سراها و كاروانسراها و تيمچه ها بنا شده است. تقاطع راسته ها را در سه راهيها و چهارراهيها (چهارسوقها) طاقهای گنبدی پوشانده است. بزرگترين گنبد بازار، گنبد تيمچه امير و زيباترين قسمت آن تيمچه مظفريه است.

مهمترين ورودی بازار تبريز در حال حاضر در انتهای شمالی خيابان فردوسی است. شبكه بازار تبريز بمثابه قلب شهر است و نقش عمده ای در بافت شهر دارد. اين بازار كه با مساحتي معادل يك كيلومتر مربع در سال 1354 شمسی در فهرست آثار ملی به ثبت رسيده است. بزرگترين اثر ثبتی كشور و وسيعترين مجموعه مسقف و بهم پيوسته جهان بشمار می رود.

بازارتبریز یکی ازبازارهای بزرگ و قابل توجه خاورمیانه است. سبک معماری، آرایش مغازه ها، کثرت تیمچه ها، انواع مشاغل و وجود تعداد بسیاری مدرسه و مسجد که در کنار سرایهای بازرگانی قرار گرفته و غالبشان حیثیت تاریخی دارند آنرا نمونهء عالی یک محیط تجارت و زندگی اسلامی و شرقی به شمار می آورد اکنون بازار تبریز همین کیفیت را دارد .

راسته های معروف آن عبارتند از: بازارامیر، بازارکفاشان، بازار حرمخانه، راسته بازار، یمنی دوز بازار، بازار حلاجان، قیز بستی بازار، بازار سرا جان، راستهء کهنه یا قدیم، بازار کلاهدوزان، دلاله زن بازار، بازار صادقیه، بازارمسگران، بازار حاج محمد حسین، بازارمشیر، بازارچهء شتربان، بازار صفی، بازار میر ابوالحسن، بازار شیشه گر خانه، رنگلی بازارچه ( بازارچهء رنگی)، بازارچهء خیابان و چند بازار دایر و مرتب دیگر.

در همهء این بازارها تیمچه ها و سرایها و چهارسوهایی هست که حجرات و مغازه های آنها مرکز عمده فروشی اجناس گوناگون داخلی و خارجی است.اغلب تیمچه ها و سرایها سه طبقه اند، طبقهء زیرین مخصوص نگهداری کالا یا به عبارت دیگر انبار مال التجاره است، طبقهء دوم تجارتخانه و محل کار و طبقهء سوم بیتوته و استراحت، اگر چه اکنون اکثر حجرات طبقهء سوم تیمچه ها و سرایها نیز مبدل به دفتر کار بازرگان شده است اما سابقاً که وسائل نقلیه بازرگانان این گونه فراهم نبود، بازرگانان ناچار بودند همیشه نماینده ای برای خرید و فروش کالا در محل داشته باشند که آن نماینده در اطاق فوقانی تجارتخانه ی خود بیتوته می کرد. یعنی این سرایها و تیمچه ها هم محل کار آنها بودند و هم محل اقامت و استراحتشان.

دانلود پروژه مرمت بازار تبریز

دانلود پروژه مرمت ابنیه تاریخی

پس از پرداخت آنلاین لینک دانلود فایل همان لحظه به طور خودکار به ایمیل شما ارسال خواهد شد.
جهت آموزش خرید از سایت اینجا کلیک کنید.
—————————————————————————————
نام محصول: دانلود پروژه مرمت بازار سنتی تبریز همراه با فایل اتوکدی

تعداد صفحات: 114 اسلاید

حجم فایل: 25 مگابایت

 

قیمت قبلی: 160000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی

دانلود پروژه مرمت بازار تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *