دانلود پروژه مرمت ابنیه تاریخیپروژه معماری اسلامی

دانلود پروژه مرمت کاروانسرای سعدالسلطنه در قزوین

دانلود پروژه مرمت ابنیه

پروژه مرمت کاروانسرای سعدالسلطنه

کد محصول: M5

در این پروژه archnovin.ir مرمت کاروانسرای سعدالسلطنه در قزوین ارائه شده است. این پروژه در قالب 82 اسلاید پاورپوینت آماده شده است.  در ادامه می توانید بخشی از این پروژه را مطالعه کنید.

پروژه مرمت کاروانسرای سعدالسلطنه

پروژه مرمت کاروانسرای سعدالسلطنه

معرفی کاروانسرای سعدالسلطنه

کاروانسرای سعدالسلطنه بزرگترين كاروانسرای سر پوشيده و مركز تجاری داخلی شهری در ايران است كه با وسعتي افزون بر 6/2 هكتار توسط باقر خان سعد السلطنه فرماندار قزوين در اواخر سلطنت ناصر الدين شاه قاجار ساخته شده و از سراهای تودرتو و پيوسته به هم تشكيل گرديده است . حجره هايی كه در حياط ها واقع شده اند با ايوانچه های كاربندی شده نشانگر كمال زيبايی و سنجيدگی طرح می باشند كه محور های شرقی ـ غربی و شمالیـ جنوبی بازار از آنها می گذرند . محورهای عمود بر هم در چهار سوق كاروانسرا به هم می پيوندند و معماری مكتب قزوين در فضاهای تجاری را به شيوه ای بسيار زيبا و ماندگار به نمايش می گذارند . بر فراز اين چهار سوق گنبدی بزرگ و در چهار طرف آن چهار نيم گنبد قرار دارد كه همگي دارای كار بندی و در اوج زيبايی هستند . ورودی های متعدد و بلند ، حياط های وسيع، بارانداز و شترخان بزرگ با بيش از يكصد ستون آجري، گرمابه، هشتی های با شكوه و حجره هايی كه دور تا دور فضا های باز و در دالان های طول و دراز گسترده و از تزئينات آجر تراش و كاشی برخوردارند اين مجموعه را به زيبايی تمام آراسته اند.

تاریخ مکانی بنای سعدالسلطنه

در مورد مکان بنای سعدالسلطنه دو قول معروف وجود دارد ؛ عده ای بر این باورند که در محل کنونی سرای مذکور ، خانه های مسکونی وجود داشته و سعدالسلطنه این خانه ها را از صاحبانشان خریداری کرده و پس از تخریب آنها به ساختن سرا در مکان آنها پرداخته است .

گروه دوم معتقدند که در چهار چوب خیابانهای امام خمینی ، پیغمبریه و کوچه پنجه علی باغ معروف سعادت آباد قرار داشته است که شاه طهماسب اول و جانشین او کاخهای رفیعی در آن احداث کرده بودند و یکی از قصور مجلل و با شکوه پادشاهان صفوی بوده که پس از انقراض آن دودمان ، رو به ویرانی نهاده و سرانجام اراضی آن جایگاه خاکروبه شده بود که سعدالسلطنه در اقدامی مدبرانه خاکروبه ها و … را به کلکوارچی ها فروخت که آنگاه زمین آنجا را صاف کرده و طرح سرای سعادت را ریخت و نام سعادت به این مناسبت است که آنجا زمین سعادت آباد بوده است.

بناهایی که همزمان با این کاروانسرا در قزوین ساخته شده شامل :

کاخ چهل ستون. مسجدالنبی . مسجد سنجیده .

پروژه مرمت کاروانسرای سعدالسلطنه

سرای سعادت یا سعدیه

 بانی این سرای ، آقای باقر سعدالسلطنه اصفهانی است که در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه از طرف میرزا علی اصغر خان اتابک، فرمانده قزوین بود. سال ساخت این بنا حدودا بین سال های 1310 تا 1312 ه.ق می باشد.

بنای تاریخی در مجموعه بازار تاریخی قزوین قرار گرفته و در دوره ناطرالدین شاه قاجار و به دستور باقرخان سعدالسلطنه فرماندار شهر قزوین احداث شد . او با در نظر گرفتن اهمیت تجاری شهر این سرا را به منظور محل تجارت و داد و ستد بنا کرد و به مناسبت لقب خودش آنرا سعدیه می نامد .

بررسی کالبدی بنا

  • کاروانسرا بصورت چهار فصلی ساخته شده
  • چهار ایوان در چهار ضلع حیاط دارد که طاق ایوان ها دارای آجر کاری و سقف داخلی ایوان دارای تزئین و مقرنس کاری است .
  • این مجموعه دارای یک حیاط مرکزی است که در چهار جنب آن حجره های تجاری ساخته شده است.

دانلود پروژه مرمت ابنیه تاریخی

پس از پرداخت آنلاین لینک دانلود فایل همان لحظه به طور خودکار به ایمیل شما ارسال خواهد شد.
جهت آموزش خرید از سایت اینجا کلیک کنید.
—————————————————————————————
نام محصول: دانلود پروژه مرمت کاروانسرای سعدالسلطنه در قزوین

تعداد صفحات: 82 اسلاید

حجم فایل: 15 مگابایت

 

قیمت قبلی: 160000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی

پروژه مرمت کاروانسرای سعدالسلطنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *