پروژه معماری اسلامیدانلود پروژه مرمت ابنیه تاریخی

دانلود پروژه مرمت مسجد عتیق قزوین

دانلود پروژه مرمت ابنیه

دانلود پروژه مرمت مسجد عتیق قزوین

کد محصول: M28

در این پروژه از archnovin.ir مرمت مسجد جامع (عتیق) قزوین ارائه شده است. این پروژه در قالب  55 اسلاید پاورپوینت آماده شده است. در ادامه می توانید بخشی از این پروژه را مطالعه کنید.

دانلود پروژه مرمت مسجد عتیق قزوین

مسجد جامع عتیق یا کبیر که در حاشیه غربی خیابان شهدا (سپه) قزوین واقع شده، یکی از کهن ترین و کم نظیرترین مساجد چهار ایوانی ایران به شمار می رود که شیوه های معماری و هنر ادوار مختلف را می توان در آن به تماشا نشست.

یکی از مهمترین بخش های مسجد جامع قزوین گنبد خمارتاشی است که بسیار رفیع و عظیم است، بطوریکه محیط آن 56 متر و ارتفاع آن از کف مقصوره تا نوک قبه 80/46 متر می باشد که چشم هر بیننده ای را خیره می کند. در وسط دیوار جنوبی صحن مربع شکل مقصوره خمارتاشی، محرابی از سنگهای مرمر صیقلی واقع شده است که طرفین آن با کاشی های رنگارنگ زینت یافته و در گوشه شمال غربی آن نیز منبر سنگی قرار گرفته است. یک قطعه از مرمرها که در وسط محراب نصب شده است، چنان شفاف می باشد که هنگام تابش آفتاب از پشت محراب، مانند چراغ روشن و فروزان می شود .

دانلود پروژه مرمت مسجد عتیق قزوین

بنای مسجد جامع قزوین تا قبل از دوره صفویه عبارت از طاق هارونی، مقصوره و شبستان خمارتاشی و شبستان ملک مظفرالدین آلب ارغو بود که ضلع جنوبی مسجد را تشکیل می داد که در سال 617 توسط سپاه مغول به آتش کشیده شد.

دیوارهای این مقصوره پنج کتیبه نفیس با منتهای ظرافت و قشنگی به خطوط ثلث، نسخ و کوفی با نهایت ظرافت گچبری شده که معروف ترین آن کتیبه ای به خط کوفی مارپیچی مشتمل بر سوره مبارکه بقره که از جبهه شرقی محراب آغاز شده و در قسمت غربی محراب کل سوره به اتمام می رسد که از حیث ظرافت کار و زیبایی خط از شاهکارهای هنر ایرانی محسوب می شود.

اهمیت مقصوره خمارتاشی گذشته از رفعت بنا، به نفیس بودن کتیبه ها برمی گردد که این بنای معظم را در شمار یکی از آثار تاریخی مهم کشور قرار داده است.

دانلود پروژه مرمت مسجد عتیق قزوین

به رغم حمله خانمان سوز مغول و وارد شدن آسیب های جدی به جامع قزوین، این بنای پرشکوه همچنان استوار باقی مانده است. در دوره صفویه ساخت وسازهای بسیاری در بخش های مختلف آن انجام شد که به صورت بنای کنونی درآمد. در روزگار شاه طهماسب ایوان شمالی و دو مناره کاشیکاری شده نفیس مسجد و در زمان شاه سلیمان صفوی نیز ایوان غربی بنا شد و ایوان جنوبی که زیباترین ایوان مسجد است در زمان شاه عباس دوم به مدخل مقصوره خمارتاشی ملحق شد.

 

دانلود پروژه مرمت ابنیه تاریخی

دانلود پروژه مرمت مسجد عتیق قزوین

پس از پرداخت آنلاین لینک دانلود فایل همان لحظه به طور خودکار به ایمیل شما ارسال خواهد شد.
جهت آموزش خرید از سایت اینجا کلیک کنید.
—————————————————————————————
نام محصول: دانلود پروژه مرمت مسجد عتیق قزوین

تعداد صفحات: 55 اسلاید پاورپوینت 

حجم فایل: 5 مگابایت

 

قیمت قبلی: 160000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی

 

دانلود پروژه مرمت مسجد عتیق قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *