دانلود پروژه مرمت ابنیه تاریخی

دانلود پروژه کامل مرمت حمام آخوند در ارومیه

دانلود پروژه مرمت ابنیه

دانلود پروژه مرمت حمام آخوند در ارومیه

کد محصول: M19

در این پروژه از archnovin.ir مرمت حمام آخوند در ارومیه ارائه شده است. این پروژه در قالب 170 اسلاید پاورپوینت آماده شده است. در ادامه می توانید بخشی از این پروژه را مطالعه کنید.

دانلود پروژه مرمت حمام آخوند در ارومیه


از دیر باز احترام بيش از اندازه به آب و حتى پرستش آن در همه ادوار تاريخ ايران وجود داشته است. «در زمان ساسانيان،فرمانروايان، محلى خاص بر مى گزيدند، تا اعتقادات مذهبى و شرح پيروزى هاى خود را بر روى سنگ هاى عظيم نقش كنند، درهر يك از اين محل ها، آبگيرى كه از چشمه لبريز مى شد، در پاى بدنه سنگى ايجاد مى كردند؛ اين توجه به آب تا زمان هاى اخير و حتى قرن نوزدهم ديده مى شود به طورى كه فتحعلى شاه قاجار نيز فرمان داد تا تصوير او را در جايى كه بر روى تخت جلوس كرده بود، در محلى به نام چشمه على در نزديكى تهران حجارى نمايند.»

ناگفته پیداست که سرزمين ايران از نظر جغرافيايى و آب و هوايى از مناطق خشك بوده و هميشه با مشكل كم آبى و خشكسالى روبه رو بوده است؛ و جود سدهاى قديمى و آثار باقى مانده شبكه هاى آبيارى و قنات ها، همه نمونه هايى از نبرد مردم كشور ما با ديو خشكى و بى آبى است. همين كمبود آب و وجود بيابان هاى خشك بود كه حرمت نهادن ويژه به آب را در ميان مردم ايران در گاه باستان به وجود آورد، اعتقادى كه تا زمان ما همچنان ادامه داشته است. در فرهنگ ملى ما، آب را مظهر روشنايى دانسته اند و آن را نماد پاكى مى دانند. در هنگام رفتن سفر آب به دنبال مسافر مى پاشند، اين علاقه مندى به آب حتى در خانه هاى ايرانيان نيز نفوذ داشته است.

دانلود پروژه مرمت حمام آخوند در ارومیه
دانلود پروژه مرمت حمام آخوند در ارومیه

گرمابه ساختمانى گرم با ظرفى بزرگ به نام (آبزن) بوده است. و براى آنكه آب را مقدس مى شمردند و نمى خواستند آن را آلوده كنند، آب استفاده شده را بعد از استحمام روى زمين و يا به آسمان مى پاشيدند و به هيچ عنوان آن را وارد آب پاك نمى كردند. در كارنامه اردشير بابكان هنگامى كه بابك پس از ديدن خواب، ساسان را كه سمت شبانى او را داشت به حضور پذيرفت و به او گفت: «اكنون تن به آبزن كن». و اين مى رساند كه آبزن يا گرمابه گذشته اى كهن در كشور ما دارد. آب در فرهنگ ملى ايران، از نظر مذهبى نيز داراى ارزش و اعتبارى خاص نزد ايرانيان بوده است. ايرانيان از گاه باستان آب را مظهر پاكيزگى مى دانستند و اين موضوع در نوشته هاى مذهبى و براساس روايات دينى اوستايى مورد تأكيد بوده ودر شاهنامه فردوسى نيز به اين باورهاى مذهبى اشاره شده است.

مصالحی که عموماً در حمام‌های قدیمی استتفاده می‌شد عبارتند از:

  • سنگ مرمر: ستون هاي حمام و کفبوش و لبه حوضها
  • کاشي: ازاره ها، حوضها و سکوها
  • آجر: ديواره حمام و سقف
  • سنگ لاشه : پایه های حمامتنبوشه: لوله هاي سفالي مخصوص سيستم آبرساني حمام
  • ساروج : خزينه، تزيئنات سقف حمام، بوشش داخلي حوضها (ترکيب ساروج : آهک، خاک رس، خاکستر، لوئي ني مرداب،  سفيده تخم مرغ يا شير که اين دو ماده پروتئيني باعث چسبندگي بيشتر ساروج مي شده است. تفاوت ساروج با سيمان در اینست که هرچه قدمت ساروج بيشتر باشد محکم تر و سخت تر مي شود.

بنای مورد مطالعه در این پروژه ، حمام آخوند می باشد که یکی از چهار حمام موجود در مجموعه بازار تاریخی ارومیه می باشد.بنای حمام در تقاطع دو راسته  میرزا حسین آقا و راسته بقالان واقع شده است. حمام به دوره قاجاریه تعلق دارد که بنا به اظهارات محلی ( کسبه محل ) سابقاً به نام حمام آخون مشهور بوده است و بعدها به حمام آخوند تغییر نام یافته است. مالکیت بنا بصورت نیمه وقفی و نیمه خصوصی می باشد و در حال حاضر بعلت نشست بخش مرکزی و مشکل در دفع فاضلاب حمام ، به صورت غیر فعال در آمده و تقریباً متروک می باشد. لازم به ذکر است گنبد مرکزی بنا بر اثر بمباران در دوران جنگ هشت ساله تخریب شده که مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است .

دانلود پروژه مرمت ابنیه تاریخی

دانلود پروژه مرمت حمام آخوند در ارومیه

پس از پرداخت آنلاین لینک دانلود فایل همان لحظه به طور خودکار به ایمیل شما ارسال خواهد شد.
جهت آموزش خرید از سایت اینجا کلیک کنید.
—————————————————————————————
نام محصول: دانلود پروژه کامل مرمت حمام آخوند در ارومیه

تعداد صفحات: 170 اسلاید پاورپوینت 

حجم فایل: 10 مگابایت

 

قیمت قبلی: 160000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی

دانلود پروژه مرمت حمام آخوند در ارومیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *