دانلود پروژه مرمت ابنیه تاریخیپروژه معماری اسلامی

دانلود پروژه مرمت مسجد جامع سبزوار

دانلود پروژه مرمت ابنیه

دانلود پروژه مرمت مسجد جامع سبزوار

کد محصول: M32

در این پروژه از archnovin.ir مرمت مسجد جامع سبزوار ارائه شده است. این پروژه در قالب 45 اسلاید پاورپوینت آماده شده است. در ادامه می توانید بخشی از این پروژه را مطالعه کنید.

دانلود پروژه مرمت مسجد جامع سبزوار

 معماری در دوره‌هایی به معرفی شکوه و عظمت حکومت‌های اسلامی پرداخت و آیینه‌ای بود برای انعکاس اقتدار دولت ها و حکومت هایی که در بخش های مختلف ایران بزرگ تشکیل می شدند. از این منظر، “مساجد جامع” به عنوان اصلی ترین بنای شهرهای اسلامی، پیشانی رفیع هر حکومتی بودند که می خواست با ساخت بنایی مذهبی، خود را در تاریخ مسلمانان به ثبت برساند. نمونه ای از تلاش حکومت اسلامی در ساخت مسجد رفیعی را می توان در مسجد جامع سبزوار جستجو کرد؛ تنها مسجد جامع بر جامانده از حکومتی کوچک اما تاثیرگذار در خراسان بزرگ و البته تاریخ حکومت های اسلامی در ایران.

دانلود پروژه مرمت مسجد جامع سبزوار

 اگرچه سبزوار در دوران پرفراز و نشیب تاریخ خود شاهد ظهور افرادی تاثیرگذار و مشهور بوده و حتی کتاب “تاریخ بیهقی”، یک تنه بخش عمده ای از “فارسی” به جا مانده برای نسل های بعدی را حمایت کرده است اما بی تردید اوج تاریخی حیات این شهر را می توان هم عصر روزگار سربداران و قیام آن ها علیه مهاجمان بیگانه دانست که به تشکیل دولتی کوچک و محلی اما تاثیرگذار در تاریخ ختم شد. امروز از تاریخ حضور حکومت سربداران در ایران تنها دو اثر باقی مانده که هر دو در سبزوار قرار دارند؛ مصلا و مسجد جامع شهر.

 در مرکز شهر سبزوارکه در قدیم به آن بیهق می گفتند، مسجد جامع سبزوار در کنار بنای رفیع امامزاده یحیی قرار دارد. قدمت این بنای تاریخی به قرن هشتم هجری می رسد و تقریبا 4000 متر مربع وسعت دارد. این مسجد از یك حیاط مركزی و دو شبستان شرقی و غربی و دو ایوان شمالی و جنوبی تشكیل شده و همچون بسیاری از معماری های خراسان بزرگ، نقشه ای دو ایوانی دارد که در دوره پهلوی دو مناره نیز به ایوان جنوبی آن اضافه شده تا آلودگی های بصری شهر، مانع از رویت آن در بافت تازه نباشد.

مرمت مسجد جامع سبزوار تنها مسجد به جا مانده از دوره سر به داران است.  بر اساس روایت های تاریخی، مسجد جامع سبزوار، پیش از 1315 هجری شمسی و در سالهای اولیه حکومت پهلوی، بر بدنه‏ بازار سرپوشیده‏ ی قدیم شهر قرار داشته تا از بیشترین تسلط و حضور بر بافت صلیبی شهر که در محور خیابان های اصلی آن بوده، بهره ببرد. اما تغییرات شهری، جایگاه مسجد را در حال حاضر به حاشیه خیابان اصلی شهر یعنی خیابان بیهق کشانده و بخشی از ضلع جنوبی مسجد را هم به دلیل دخل و تصرف های بسیار با چالش جدی مواجه کرده است.

ایوان جنوبی مسجد جامع سبزوار که مدخل ورودی به گنبدخانه است 17 متر ارتفاع دارد. عرض دهانه ایوان 5ر9 متر است. بر فراز این ایوان دو مناره ‏ی آجری قرار دارد که در اواخر دوره‏ ی قاجار به بنا اضافه شده است. در تصویری که از حدود سال 1300 در آلبوم‏خانه‏ ی کاخ گلستان موجود است ایوان جنوبی مناره ندارد و جالب اینجاست که پوشش این ایوان به شکل رومی بوده و نمای آن با کاشی هفت رنگ تزیین شده است.

 

یکی از بخش‏ های ارزشمند این مسجد قدیمی گنبد پشت ایوان جنوبی بوده که یک پوسته و به شکل عرقچین به ارتفاع 80ر12 متر است. گوشه‏ سازی گنبد با سه کنج‏های کشیده به شیوه‏ ی گنبدهای دوره‏ ی تیموری اجرا شده است. عرقچین میانی روی چهار نیم‏‌تاق قرار گرفته است و کاربندی تزیینی دارد که در سال‏های اخیر ناشیانه با خطوط آبی تزیین شده است. سه کنج‏ها نیز مقرنس گچی دارد.

دانلود پروژه مرمت مسجد جامع سبزوار

دانلود پروژه مرمت ابنیه

پس از پرداخت آنلاین لینک دانلود فایل همان لحظه به طور خودکار به ایمیل شما ارسال خواهد شد.
جهت آموزش خرید از سایت اینجا کلیک کنید.
—————————————————————————————
نام محصول: دانلود پروژه مرمت مسجد جامع سبزوار

تعداد صفحات: 45 اسلاید پاورپوینت 

حجم فایل: 6 مگابایت

قیمت قبلی: 160000 تومان

 

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی

 

دانلود پروژه مرمت مسجد جامع سبزوار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *